Med Mercedes-Benz Urban eTruck gjør Daimler det nå mulig å kjøre nærdistribusjon med en totalvekt på inntil 26 tonn og en rekkevidde på opptil 200 kilometer. Lastebilen er fullstendig uten lokale utslipp og tilnærmet lydløs.

Stadig flere byer planlegger begrensinger for transport med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Med en raskt økende urbanisering, vil behovet for nullutslippstransport i byene øke kraftig fremover. FN spår en global befolkning på ni milliarder mennesker i 2050, hvorav ca 70 prosent vil bo i byer.

Daimler Trucks mener derfor tiden nå er inne for full satsning på nullutslippskjøretøy også på tyngre distribusjonskjøretøy, og at det kommersielle markedet for denne teknologien vil være modent fra 2020. Fra det tidspunktet vil det være klart for serieproduksjon av Mercedes Urban eTruck.

To elektriske motorer

Mercedes Urban eTruck er en tre-akslet lastebil med basis i det eksisterende modellprogrammet. Den er utstyrt med to elektriske motorer som sitter på innsiden av de bakerste hjulene. Disse yter 125 kW hver med et max dreiemoment på 2 x 500 Nm. I kombinasjon med girutvekslingen i navreduksjonen gir dette et effektivt dreiemoment på hele 11.000 Nm på hjulene og som vanlig ved elektriske motorer har motorene fullt dreiemoment helt fra start.

Kraften kommer fra modulære lithium-ion-batterier som i utgangspunktet har en kapasitet på 212 kWh. Batteriene er plassert godt beskyttet i selve chassiset.

Økt totalvekt

EU-kommisjonen går inn for å øke tillatt totalvekt på lastebiler med alternative drivlinjer med opptil ett tonn. For Mercedes-Benz Urban eTruck, betyr det at totalvekten kan økes fra 25 til 26 tonn, og at mervekten dermed begrenser seg til kun 700 kg sammenlignet med en konvensjonell dieselversjon.

Erfaring fra Fuso

Daimler har høstet mye erfaring på elektriske lastebiler gjennom Fuso Canter E-Cell, en hel elektriske lett distribusjonsbil på seks tonn. Siden 2014 har denne bilen vært i operativ trafikk gjennom kundetester, først i Portugal og nå i Tyskland.