– Vi er meget fornøyde med at vi kan vise den elektriske lastebilen Fuso eCanter på Zerokonferansen. Den vil kunne bidra til at byer med strenge utslippskrav får en enklere og utslippsfri nærdistribusjon av varer. eCanter kan gjennom en påbyggsvennlig fleksibilitet dekke mange ulike transportbehov, uttaler Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Fuso eCanter

Vi stiller ut en elektrisk lastebil og selger elektrisk varebil
På Zerokonferansen 7. og 8. november på Skur 13 i Oslo, viser Bertel O. Steen frem den elektriske lastebilen Fuso eCanter. Mercedes-Benz eVito er allerede i salg, mens eSprinter har en planlagt salgsstart i annet halvår 2019.

Vito og Sprinter er ledende varebilmodeller i sine respektive segmenter, og blir nå tilgjengelige med elektrisk drivlinje.

For lastebilen Fuso eCanter er det planlagt serieproduksjonsstart i 2021. Rekkevidden er på 100 kilometer i henhold til den nye realistiske WLTP-målemetoden, og den har en toppfart på 80 km/t. eCanter chassis har en nyttelast på opptil 4600 kg, avhengig av antall batteripakker. Ved hurtiglading nås 80 % batterikapasitet på én time.

eVito er en etterlengtet el-utgave
Daimlers populære varebil Mercedes-Benz Vito, er nå lansert med elektrisk drivlinje. eVito har en rekkevidde på 150 kilometer med last i henhold til den nye WLTP-normen. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer. Nyttelasten er ca. 1000 kg og varerommets volum er på 6,6 m3.

De første eVito vil bli levert til norske kunder i andre kvartal 2019.

eSprinter er også på vei
eSprinter vil dekke et bredt spekter av transportbehov. Lastekapasitet er på rundt 1000 kg, avhengig av batteripakkene, og modellen har et vareromsvolum på opptil 10,5 m3. Rekkevidden er på 150 kilometer etter WLTP målestandard. eSprinter kan hurtiglades til 80 % på 45 minutter.

Salgsstart for eSprinter i Norge er pt ikke kjent.

Bertel O. Steen som Zero-sponsor
Bertel O. Steen er sponsor av Zerokonferansen og ønsker å bidra til utslippsfri nyttetransport gjennom å presentere biler som er attraktive for håndverkere og transportører. Det skjer mye innen teknologiutvikling som vil effektivisere transporten og redusere utslippene de nærmeste årene.

Lørenskog, 2. november 2018