Car of the Year er en høythengende pris som deles ut i forbindelse med bilutstillingen i Genève som arrangeres i begynnelsen av mars hvert år.

Bak utmerkelsen står en jury på 60 journalister fra 23 land som representerer ulike europeiske motorpublikasjoner. Jurymedlemmene gir poeng til bilmodellene som er med i kåringen ut fra kriterier som blant annet design, komfort, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper og miljø.

Sju finalister

Fra totalt 38 kandidater, har juryen nå snevret antallet ned til sju finalister. Blant dem er hele fire modeller fra merker som Bertel O. Steen representerer med:

- Citroën C5 Aircross
- Kia Ceed
- Mercedes-Benz A-Klasse
- Peugeot 508

De øvrige finalistene er Alpine A110, Ford Focus og Jaguar I-Pace.

– Utmerkelsen Car of the Year henger høyt, og vi skal ikke lenger tilbake enn til 2017 da Peugeot 3008 vant prisen. At hele fire bilmodeller fra våre produsenter har kommet gjennom nåløyet til å være blant de sju finalistene, viser at vi representerer bilmerker som er attraktive og som scorer godt på mange kriterier både i Norge og resten av Europa, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Av de fire finalistene, er Mercedes-Benz A-klasse og Kia Ceed allerede i salg på det norske markedet, mens Peugeot 508 og Citroën C5 Aircross lanseres her på hjemmemarkedet i mars 2019.

Vinner utropes i mars 2019

Jurymedlemmene samles i februar for grundig testing av de sju bilmodellene som er i finalen. Hvert jurymedlem har 25 poeng til rådighet som må fordeles på minst fem av finalistene.

Hvilken av de sju finalistene som kåres til Car of the Year 2019 får vi vite 4. mars 2019, kvelden før Geneva Motor Show åpner.

Citroën C5 Aircross

Kia Ceed