Med årets resultat, slo selskapet sin egen salgsrekord fra 2014.

På toppen av 12 prosent organisk vekst kom inntekter fra bilimportøren Citroën Norge AS og verkstedkjeden Snap Drive AS. Konsernet kjøpte begge selskapene i fjor, henholdsvis i mai (Citroën) og juli. Førstnevnte tilførte Bertel O. Steen 45 nye forhandlere.

I konsernets portefølje er merkene Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Kia, smart® og Fuso, i tillegg til verksted¬kjeden Snap Drive. Konsernets totale andel av bilmarkedet økte fra 13,3 prosent i 2014 til 15,3 prosent i 2015 (16,0 prosent inkl et antall nye Kia Soul Electric importert via Tyskland).

- Vi tar andeler i bilmarkedet og sikter mot en markedsandel på 20 prosent innen utgangen av 2018, sier konsernsjef Bjørn Maarud. Med en andel i desember på 20,3 prosent*, ser vi at målet om 20 prosent markedsandel, er oppnåelig.

Driftsresultatet på 371 MNOK økte fra 275 MNOK (35 prosent). Resultatet før skatt økte med 14,7 prosent til 296 MNOK.

- Vi begynner å se resultater av 2 års omstilling og justering av organisasjonen. Vi ser en klar bedring i driften i vår egeneide forhandlervirksomhet. Der har vi investert tungt i nye rutiner og systemer. Digitalisering og bedrifts-kultur står høyt på dagsordenen. Men, utvikling og vekst koster. Vi har mer å hente på bunnlinjen, sier Maarud.

Overtakelsen av Snap Drive fra søsterkonsernet, Bertel O. Steen Invest AS har styrket posisjonen i servicemarkedet, hvor selskapet fra før av har et betydelig antall merkeverksteder.

- Vi sentraliserer driften der det er hensiktsmessig, for eksempel innen delelogistikk. Vi innfører nye service-konsepter og åpner et nytt kundesenter. Skal vi bli Norges beste bilhus innen 2018, må vi ta enda bedre vare på kundene våre etter at de har kjøpt bil. Målet er å ha livslange kunderelasjoner, sier Maarud.

- Vår viktigste oppgave i 2016 er å kapre de markedsandelene vi har satt oss som mål. Dette gjelder innenfor alle merker og kategorier.

- Vi venter tøffere konkurranse i et krevende marked med svak krone og økende arbeidsledighet. Vi skal ta ut potensial i pågående initiativ, vi skal fortsatt sikre strategisk posisjonering og vi skal jobbe målrettet med innovasjon. Selv om det blir krevende, tør jeg å være forsiktig optimist. Jeg opplever en fin lagånd i hele organisasjonen. En nylig gjennomført medarbeiderundersøkelse viser de beste resultatene noen sinne. Med medarbeidere som stiller opp for bedriften, er alt mulig, sier Maarud.

Dobling for detaljvirksomheten

Maarud er godt fornøyd med resultatene til Bertel O. Steen Detalj, som er konsernets største forretnings¬enhet. Bertel O. Steen Detalj er den forhandlergrupperingen i Norge som har størst vekst i antall solgte nye biler i 2015 med en vekst på 29%**.

Detaljvirksomheten bedret prestasjonene på alle områder og doblet driftsresultatet fra 55 MNOK i 2014, til 118 MNOK i 2015.

Satser i eiendom

Bertel O. Steen besitter også en betydelig eiendomsportefølje. Konsernet satser på å doble porteføljen fra 2,5 til 5 milliarder kroner innen 2020. Eiendomssatsingen er styrket med ny ledelse og nytt styre.

Positiv utvikling

Mercedes-Benz personbil hadde et rekordpreget 2015 med «all-time-high» på kontraktsinngang gjennom flere måneder og endte på 5,1% markedsandel. Merket kapret også posisjonen som nr. 2 i premiumsegmentet. De nye modellene Mercedes-Benz GLC og CLA Shooting Brake sjarmerte kundene, samtidig som øvrige modeller solgte godt.

Mercedes-Benz nyttekjøretøy fikk et solid 2015, med blant annet flere nye busskontrakter og en fornyet avtale med politiet. Også de neste årene blir Bertel O. Steen hovedleverandør av de store patruljebilene med Mercedes-Benz Vito og transportkjøretøyet Mercedes-Benz Sprinter. Ordrene gir en god start på 2016.

Peugeot varebiler leverte solid gjennom hele året og endte på 9,9 prosent markedsandel. På personbilsiden leverte Peugeot godt i segmentene de er tilstede. Bestselgeren Peugeot 308 ble kåret til Årets firmabil i Norge.

Kia Bil Norge leverer et godt resultat i 2015. Importøren har jobbet hardt med å skaffe nok av de populære modellene Kia Soul og Soul Electric. For å dekke etterspørselen har importøren tatt inn biler fra Tyskland, som ved import til Norge blir registrert som bruktbiler, selv som de teknisk sett er nye. Markedsandelen inkludert biler importert via Tyskland, endte på 4,2 prosent. Merkets suverene 7-års garanti på nye biler, gav Kia førsteplass i Forbrukerrådets undersøkelse av garantivilkår.

– For 2016 ser vi en større makroøkonomisk usikkerhet, men vi har ytterligere økt takten i år og ligger per februar godt foran fjoråret. Vi har også stor tro på det uforløste potensialet som ligger i merkene Citroën og DS, som vi overtok i 2015. Her kommer det spennende overraskelser framover, sier Bjørn Maarud.

* Inkl. et antall nye Kia Soul Electric importert via Tyskland
** Kilde: BilNytt.no