Bjørn Maarud og varebiler

Peugeot og Mercedes-Benz er de to største av Bertel O. Steens varebilmerker med henholdsvis 11,2 og 10,5 prosent markedsandel. Deretter følger Citroën med 5,6 og Opel 2,4 prosent andel. Også Kia leverte 19 biler på grønne skilter i 2019.

– Varebilen er helt sentral i arbeidshverdagen til en rekke mennesker, og vi er veldig fornøyde med å være største leverandør i 2019. Bertel O. Steens store styrke er at vi tilbyr et stort spekter av modeller og drivlinjer, og har biler som tilfredsstiller de fleste behovene som både større flåtekunder og enkeltkunder har, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Større økning enn markedet generelt

Markedet for lette nyttekjøretøy i 2019 gikk svakt opp i forhold til 2018. Tre av varebilmerkene Bertel O. Steen representerer – Peugeot, Mercedes-Benz og Opel – hadde en sterkere vekst enn markedet generelt.

– 2019 er Bertel O. Steens første fulle år med Opel, og det er gledelig å se at merket nesten dobler antall registreringer i forhold til 2018, sier Bjørn Maarud.

Mercedes-Benz Vito er enkeltmodellen med flest registreringer fra Bertel O. Steen med 3031 enheter. Slår man sammen PSA-trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, ble det registrert totalt 4 756 av dem i 2019.

Flere elektriske varebiler i 2020

Etterspørselen etter utslippsfri varelevering i by og bynære områder øker, og både Daimler og PSA elektrifiserer varebilparken. Mercedes-Benz eVito er allerede på det norske markedet, det samme gjelder Peugeot Partner og Citroën Berlingo, og i 2020 lanseres flere helelektriske varianter av varebilmodellene.

– Til sommeren kommer Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro i elektrisk versjon, og i andre halvår vil Mercedes-Benz eSprinter lanseres. Samtlige tilbys med to batteripakker, og de kan leveres med hurtiglading. Disse vil ytterligere styrke bredden i Bertel O. Steens varebilportefølje og vi ser frem til å kunne introdusere dem i Norge, sier Maarud.

Lørenskog, 3. januar 2020