Varebil har alltid vært et viktig forretningsområde for Bertel O. Steen med merkene Peugeot, Citroën og Mercedes-Benz. Med Opel som siste tilskudd i produktporteføljen og en markedsandel i 2018 på 28,4 prosent samlet for merkene, sikrer Bertel O. Steen plassen som Norges største på varebil.

- Styrken til Bertel O. Steen er at vi har mange merker og stor bredde i vårt varebilutvalg, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Mercedes-Benz er det største av Bertel O. Steens varebilmerker med 10,4 prosent, tett fulgt av Peugeot med 10,1 prosent. Deretter følger henholdsvis Citroën og Opel. Også Kia leverte 19 biler på grønne skilter i 2018.

– Varebil er viktig for oss og vi er svært fornøyd med å være største leverandør av biler som betyr mye i folks arbeidshverdag, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. – Det er ekstra hyggelig å se at Mercedes-Benz, Peugeot og Citroën går frem mer enn markedet generelt i 2018.

Van of the Year og Best Buy Car of Europe

Trillingmodellene Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo har fått kvalitetsstempel så det holder i 2019. Først ble varebilutgavene kåret til International Van of the Year 2019 og deretter ble personbilvariantene utpekt til Best Buy Car of Europe. Juryene har lagt vekt på at bilene leverer stor fleksibilitet og moderne design i kombinasjon med den nyeste teknologien innenfor førerassistanse og sikkerhet.

Mercedes-Benz med bestselgerne Vito og Sprinter

Varebilene fra Mercedes-Benz, med modellene Vito og Sprinter, velges ofte av kunder med høye krav til sine kjøretøy. Begge modellene er ledende innen innovativ kjøretøyteknologi, og drar selvsagt nytte av Daimlers totale kompetanse innenfor sikkerhetssystemer, økonomi og miljø.

Elektriske varebiler på full fart inn i byene

Sentrale og lokale politikere har satt tøffe klimamål for byene, men vi må likevel sikre at byene får effektiv tilgang til varer og tjenester. Det er derfor gledelig at det nå kommer flere elektriske varebiler. I høst startet salget av Mercedes-Benz eVito, og Maarud ser frem til at de første bilene kommer til Norge:

– De første eVitoene kommer til kundene i 2. kvartal og helt mot slutten av 2019 er det planlagt å introdusere neste elektriske varebil fra Mercedes-Benz, nemlig eSprinter i noen utvalgte varianter.

– Peugeot Partner og Citroën Berlingo med elektrisk drivlinje er lagervare for rask levering, og vi ser frem til at de større elektriske varebilene fra PSA-konsernet med Peugeot, Citroën og Opel kommer i 2020, sier Bjørn Maarud.

Lørenskog, 3. januar 2018