Enkeltmodellen med flest nybilregistreringer fra Bertel O. Steen ble elbilen Mercedes-Benz EQC. Foto: Daimler

Bertel O. Steen er importør av sju personbilmerker til Norge – Mercedes-Benz, smart®, Kia, Peugeot, Citroën, Opel og DS. I dag ble de endelige salgstallene for bilåret 2020 lagt frem av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Mens første halvår var svakt på grunn av koronapandemien og stengte fabrikker, har salgstakten i andre halvår vært god. Derfor blir året samlet sett et bra år for vår del, og i tillegg har vi med oss en god ordrereserve inn i 2021. En vesentlig årsak til de gode tallene er at spesielt Mercedes-Benz, Peugeot og Kia har levert et stort antall attraktive elbiler til Norge, sier Harald Frigstad.

Den utviklingen venter han fortsetter i 2021:

– Vi forventer at elbil-andelen av nybilsalget vil fortsette å øke. For våre egne personbilmerker venter vi at rundt 90 prosent av nybilsalget vårt vil være elektrifisert neste år, der omtrent 70 prosent vil være hel-elektrisk mens ladbare hybrider vil stå for rundt 20 prosent. Dette betyr at vi tar enda et skritt på veien mot et utslippsfritt nybilmarked i 2025, sier Frigstad.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 ble 45 g/km, og fortsetter en positiv trend med en nedgang fra 60 g/km i 2019.

Stor fremgang for Mercedes-Benz

Av merkene til Bertel O. Steen er det Mercedes-Benz som har den største fremgangen i 2020.

– Mercedes-Benz kan se tilbake på et meget sterkt år, og en vekst på over 130 prosent. Totalt ble det registrert 7 808 personbiler, der elbilen EQC sto for nær halvparten av disse. 2020 ble også året der de ladbare hybridene var tilbake for fullt, med hele 35 prosent av volumet. Sammen med et gledelig AMG-salg bekrefter dette at Mercedes-Benz har en bred og attraktiv portefølje for norske kunder. Disse kundene har blitt ivaretatt på beste måte av våre forhandlere, som fortjener både skryt og honnør for sitt pågangsmot og evne til å tenke offensivt i et utfordrende år, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz.

Også Peugeot gjør det bra.

– Vi legger bak oss et av de beste årene i moderne tid for Peugeot, med en økning på nærmere 2 000 biler sammenlignet med fjoråret. Det er særlig de elektriske modellene Peugeot 208 og 2008 personbiler som gir 5 633 personbiler og en markedsandel på 4 prosent. Også for Citroën, DS og Opel ser vi at det er de elektriske modellene som driver salget. For Opel står ladbare biler for 72,5 prosent av salget – av disse er 58,7 prosent helelektriske. Citroën avsluttet 2020 med å introdusere C5 Hybrid og starter 2021 med å introdusere elektriske ë-C4, en kompaktbil som allerede har fått en svært god mottagelse. Hos premiummerket vårt DS har skiftet allerede skjedd, og 96 prosent er ladbare biler. Samlet har PSA aldri stått så godt rustet for konkurransen som vi gjør ved inngangen ved 2021, sier Simen Heggestad Nilsen, direktør i PSA Norge.

Kia er et merke som i flere år har solgt godt med populære, elektriske modeller som Kia e-Soul og Kia e-Niro. Disse to bestselgerne gjorde det også skarpt i 2020.

– 2020 ble et bra år for Kia med drøye 1 000 flere registreringer enn i 2019. Tar vi med de en-dags registrerte bilene havnet vi på 4 809, det inkluderer 641 endagsregistrerte biler, mot totalt 3 772 i 2019. Kontraktsinngangen har også vært bra med sammenlignet med fjoråret. Vi er imponerte over hvordan forhandlerne har taklet Covid-19 situasjonen og omstilt seg raskt for å tilpasse seg kundene. Det vil skje mye spennende for Kia fremover, sier Irene Solstad, direktør for Kia Norge.

År med spennende lanseringer

Bertel O. Steen tror at personbilsalget i 2021 skal opp til rundt 145 000 biler, noe som i så fall er en bedring på rundt 3 500 enheter fra 2020. Det blir også et år med lansering av flere spennende modeller.

– Allerede 20. januar er duket for verdenspremiere på den elektriske kompakt-SUVen EQA fra Mercedes-Benz, før flaggskipet EQS lanseres i løpet av høsten. Kia lanserer en helt ny elektrisk crossover, CV, utpå høsten. Opel kommer med sin Mokka-e, og Citroëns elektriske C4 ble sluppet rett før jul og vil gjøre det skarpt på salgsstatistikken i 2021, sier Harald Frigstad.

Lørenskog, 5. januar 2021