– Vi tror andelen elbiler i varebilmarkedet vil vokse i 2021, og vi jobber steinhardt for å kunne forsyne det norske markedet med elektriske varebiler fra fabrikkene vi representerer, sier Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Bertel O. Steen har fire varebilmerker i porteføljen: Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën og Opel. Alle ligger inne blant de 10 mest solgte varebilmerkene i Norge, og fikk i 2020 markedsandeler på 10,2 % (Peugeot), 9,2 % (Mercedes-Benz), 5,9 % (Citroën) og 2,2 % (Opel) i varebilmarkedet. I tillegg registreres et lite antall Kia-modeller på grønne skilter hvert år. Bertel O.  Steen er med det største importør av varebiler til Norge 2020 – som konsernet også var i 2019 og i 2018.

Sentralt for det grønne skiftet

Varebilmarkedet har så langt ikke hatt den samme veksten i elektrisk andel som personbilmarkedet. I 2020 utgjorde elektriske varebiler 8 % av totalmarkedet for lette nyttekjøretøy i Norge, mens andelen rene elbiler i personbilmarkedet endte på 54,1 %. I 2021 – der Bertel O. Steen tror på et totalmarked for varebiler på 36 000 enheter – vil den elektriske varebilandelen skyte kraftig i været.

– Utviklingen i varebilmarkedet vil nå endre seg raskt i takt med at fabrikkene leverer stadig flere elektriske varebiler som gode alternativ til modellene med forbrenningsmotor. Elektrifiseringen av nyttetransport er viktig for å redusere utslipp og helt sentralt for å få til det grønne skiftet. Spesielt i byene vil dette være etterlengtede modeller som bidrar godt i dette viktige arbeidet, sier Frigstad.

Den store, franske bilprodusenten PSA er midt i en gigantisk elektrisk varebiloffensiv. Trekløveret Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro-e kom på markedet i andre halvår 2020, og ble rett før jul kåret til «International Van of the Year». Mer enn 1200 kontrakter på de tre modellene er allerede signert her til lands, og bilene ventes lansert i Norge 18. januar.

Høsten 2021 lanseres også de minste varebilene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo med elektrisk drivlinje. Dette er populære modeller som det forventes god etterspørsel av blant bedrifter.

– De elektriske varebilene fra PSA har lang rekkevidde, mulighet for hurtiglading, hengerfeste og god nyttelast, og vi tror de vil være svært attraktive for både flåtekunder og enkeltkunder. For 2021 ser vi for oss at el-andelen kan utgjøre i overkant av 20 % av varebilsalget totalt, og opp mot 25 % for PSA-merkene Peugeot, Citroën og Opel spesielt. I 2020 var den tilsvarende andelen for PSA på 3,5 % av totalt 5861 nye registrerte varebiler fra de tre merkene. Vi har god tro på at vi skal få til denne kraftige økningen, men det forutsetter at vi får nok av disse bilene til Norge. Dette jobber vi målrettet med, sier Frigstad.

Effektive dieselmotorer vil fortsatt være viktige

Målet som myndighetene har satt for en dreining mot fossilfri varetransport gjelder i første omgang de mindre varebilene. For større varebiler med behov for spesielt høy nyttelast og høy tilhengervekt og for varebiler med firehjulstrekk, er det modeller med dieselmotorer som er de rådende på markedet.

– 47,6 % av Norges varebilmarked i 2020 besto av biler med firehjulstrekk, for Mercedes-Benz er 4x4-andelen på nesten 80 %. Dieselmotorene som sitter i de nye varebilene fra Daimler er drivstoffgjerrige, effektive og har langt lavere utslipp enn tidligere, samtidig satses det for fullt på utvikling av elektriske drivlinjer også her. For eksempel vil el-versjonen av Mercedes-Benz Sprinter – eSprinter – introduseres i Norge tidlig i 2021, sier Frigstad.

Lørenskog, 6. januar 2021