Otto leverer bildeling på HasleLinje

Bildelingstjenesten er primært basert på elektriske kjøretøy og er forbeholdt næringsansatte i arbeidstiden og beboere på området på kveldstid og i helgene. Bilpoolen vil bestå av 26 hel-elektriske Kia e-Soul og e-Niro, samt en ladbar Opel Grandland X med 63 km elektrisk rekkevidde og firehjulsdrift. Det vil også være varebiler tilgjengelig for brukerne.

HasleLinje er et 100 mål stort eiendomsområde på Hasle/Løren/Økern i Oslo. En rekke bedrifter er etablert på området, og rundt 4 000 personer har sitt daglige arbeidssted der. I tillegg vil det bo rundt 1 600 personer i til sammen 775 leiligheter på Hasle Linje. Det åpner også et hotell med 208 rom på området i 2021.

Mobilitet, miljø og god tilgjengelighet

Delingstjenester og løsninger som bidrar til bærekraft blir en stadig større forventning og krav fra alle typer kunder, både enkeltpersoner og næringskunder i det private og i det offentlige. I et så moderne og fremtidsrettet eiendomsområde er det naturlig å tilby løsninger for smart mobilitet. Otto fra Bertel O. Steen har som ambisjon at brukeren skal komme seg rundt på en fleksibel og miljøvennlig måte.

– En delingsbil kan erstatte opptil 15 privatbiler, og bildeling bidrar til å redusere behovet for nye biler, sikrer bedre utnyttelse av ressursene og det frigjør plass i byene. På HasleLinje skal Otto levere totalt 27 biler, og bilpoolen blir med det en av de største for delingsbiler her til lands, sier Are Knutsen, daglig leder i Otto.

Are Knutsen, daglig leder i Otto

Alle brukerne, både næringskundene og privatkundene, benytter Ottos egne app både for bestilling, bruk og for å låse opp og igjen bilene.

Bymiljøetaten er største næringskunde

Bymiljøetaten i Oslo forvalter fellesarealer i byen, og har som mål å gjøre Oslo til en trygg, vakker, grønn og aktiv by. Etaten holder til på HasleLinje og blir den største næringskunden som skal benytte seg av bilene fra Otto.

– Vi dekker mye av vårt bilbehov i Oslo på bildeling med mest mulig bruk av elbiler. Det er bra at HasleLinje har funnet en solid og fremtidsrettet bildelingsaktør, som leverer miljøvennlige løsninger og legger til rette for både private og næringskunder på Hasle, sier divisjonsdirektør Hans Horndalsveen i Bymiljøetaten.

Gjør det attraktivt å dele

Det har vært viktig for HasleLinje at bildelingsløsningen er attraktiv og tilgjengelig for alle beboere og selskaper på området. Noen av de best tilgjengelige parkeringsplassene i garasjer og på gateplan er derfor avsatt for bildelings-biler. I tillegg er det valgt å satse på et bredt spekter av biler som inkluderer både den typiske hyttebilen, flyttebilen og bybilen.

– Höegh Eiendom har jobbet i flere år med bildeling på HasleLinje og vi har i dag mange som baserer hele eller deler av sitt bilbehov på bildeling. Den høye bruken av løsningen har gitt oss verdifulle erfaringer og vi håper enda flere tar steget til å bruke bildeling når bilene fra Otto er på plass, sier Jørgen Christoffer Flaa, markeds- og forretningsutvikler i Höegh Eiendom.

Hans Horndalsveen, Are Knutsen og Jørgen Flaa

Om Otto
Bertel O. Steens’ datterselskap Otto er konsernets strategiske satsing på delingsøkonomi og bærekraft. Otto sin tjeneste er unik og tilbyr deling av biler, elsykler og elsparkesykler i en og samme løsning. Med utgangspunkt i at de fleste reiser starter hjemmefra eller fra arbeidsplassen, har Otto bygget en brukervennlig tjeneste hvor transportmiddelet du trenger kun er et par tastetrykk unna. Selskapets kunder er primært bedrifter, kommuner, næringsparker og borettslag, i tillegg til en rekke åpne lokasjoner rundt i Norge. Otto er tilgjengelig fra Bodø i nord til Porsgrunn i sør og er i sterk vekst.

Om HasleLinje
HasleLinje er en 100 mål stor eiendom som ligger mellom t- banestasjonene Hasle, Løren og Økern. Hjertet i denne trekantede tomta er Vinmonopolets gamle tapperi, en arkitektonisk perle som nå skal huser leiligheter og en handlegate. Rundt det gamle vinslottet er det bygget miljøvennlige, funksjonelle kontorbygg tilrettelagt for det nye arbeidslivet, og topp moderne boliger i grønne omgivelser.

Det er Höegh Eiendom og AF Eiendom som eier HasleLinje. Selskapene har en lang historikk innen utvikling av eiendom og har lagt lista høyt når det kommer til arkitektur så vel som miljøprestasjoner. Ikke minst har vært viktig å ta med seg Hasles fortid inn i fremtiden. Vinslottet – Vinmonopolets gamle tapperi på Hasle er nå blitt til boliger og kjøpesenter eid av Norwegian Property. På HasleLinje forenes familier, bedrifter, lokale butikker og nysgjerrige forbipasserende. Alle er velkomne.

Lørenskog, 2. november 2020